I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


fredag 1 juni 2012

Blåvirkning

För några år sedan hade den fantastiska och fantasirika klädskaparen Vanja Brunzell utförsäljning och auktion på allt i sin ateljé i Östhammar. Jag var där och förköpte mig på knappar och annat underbart.
Stolpe efter stolpe, runt, runt, runt.

Bland skatterna fanns en härva blått garn som jag tog och nystade upp igår. Kanske det går att göra en sommarhatt till dottern (eller mig själv?!) av det? Eventuellt är det alltför mjukt garn, men jag försöker ändå.

Läcker färg i alla fall.
Jag hittade ett mönster på YoKo - Liten Annas blogg till drops linhatt 99-23. Vanjas garn är visserligen inte alls lin, men jag kör ändå. Om inte annat så får jag tillfälle att öva på att virka stolpar!

3 kommentarer:

  1. Hej Karin, skoj att du hittade till mig

    ang hatten:

    http://www.garnstudio.com/lang/en/pattern.php?id=3328&lang=en

    här finns en superbild på den!

    kram!

    SvaraRadera
  2. hur går det med hatten? Finderar på att göra en till, hårdare virkad faktiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju använt ett bomullsgarn och dessutom tog jag en virknål mindre än i mönstret, så jag har anpassat längs vägen. Nu är egentligen mönstret slut men jag vill ha mycket mer brätte, så jag ska virka på några varv till. Så fort det blir klart ska jag lägga upp en bild.

      Radera